در جلسه علنی مجلس صورت گرفت:

موافقت مجلس با احیای مراکز تربیت معلم در آموزش و پرورش

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق یک بند به لایحه بودجه 90 به دولت اجازه دادند بخشی از نیروهای مورد نیاز خود را با رعایت قانون برنامه پنجم توسعه از طریق تربیت معلمان و آموزگاران در مراکز تربیت معلم جذب کند.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت :نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز صبح مجلس - چهارشنبه 14 اردیبهشت - که به بررسی لایحه بودجه 90 اختصاص دارد با الحاق بند 60 به لایحه بودجه سال 90 که مربوط به احیای تربیت معلم در سیستم آموزش و پرورش است موافقت کردند. این بند قبلا مغایر با برنامه پنجم توسعه شناخته شده و از لایحه بودجه کنار گذاشته شده بود که با دستور رئیس مجلس برای بررسی بیشتر مجددا در بودجه کشور گنجانده شد.


براساس بند الحاقی 60؛ دولت می تواند در جهت احیای تربیت معلم در آموزش و پرورش بخشی از نیروهای مورد نیاز این وزارتخانه را با رعایت ماده 51 برنامه پنجم توسعه و قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش تامین نماید.


متن بند الحاقی 60 که پس از بررسی هیئت رئیسه مجلس و رفع مغایرت آن با برنامه پنجم توسعه در لایحه بودجه سال 90 گنجانده شد به این شرح است:


در جهت احیا تربیت معلم در آموزش و پرورش، دولت می تواند بخشی از نیروهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را با رعایت ماده 51 برنامه پنجم توسعه و با اتکا به قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب هشتم خرداد ماه 1369 به استثناء دانش‌آموزان دانش‌سراهای تربیت معلم و احکام مترتب بر این گونه دانش‌آموزان و دانش‌سراها در سال 1390 بدون هر گونه بار مالی جدید تامین نماید.


همچنین ماده 51 برنامه پنجم توسعه که مجلس اجرای بند الحاقی 60 را منوط به رعایت آن کرده است به این شرح است:


هرگونه به‌کارگیری نیروی انسانی رسمی و پیمانی، در دستگاههای اجرائی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ممنوع است.


تبصره1ـ تعداد مجوزهای استخدامی برای هرسال در سقف اعتبارات مصوب در قانون بودجه با رعایت مفاد بند (ب) ماده (24) قانون مدیریت خدمات کشوری به پیشنهاد مشترک معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و معاونت به تصویب شورای توسعه مدیریت می‌رسد. معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور، رئیس شورای مذکور و معاونت به عنوان عضو شوراهای موضوع قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌گردند.


تبصره2ـ بند (ج) ماده (24) قانون مدیریت خدمات کشوری، مشاغل حاکمیتی، مناطق کمترتوسعه‌یافته و همچنین بند (ج) ماده (16) قانون برنامه پنجم که مشمول حکم بند(ب) ماده(20) این قانون است و اجرای قانون تعیین‌تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب 15/7/1388 و اصلاحیه‌های بعدی آن از مفاد این ماده مستثنی است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا